W Ośrodkach Rehabilitacji dzieci AMI w Sieradzu i w Zduńskiej Woli zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju trwają 12 miesięcy. W wakacje również intensywnie pracujemy, a nie mamy 2 miesięcy przerwy jak w szkołach.
Wczesne wspomaganie to szereg oddziaływań stymulujących rozwój, prowadzonych w formie zabaw, ćwiczeń. To także odpowiednie postępowanie wychowawcze mające na celu minimalizowanie trudności dziecka tak, aby uzyskało ono optymalny (potencjalnie osiągalny dla niego) rozwój w sferze ruchowej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.
W naszej Poradni Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działa od września 2013 roku. Systematycznie rośnie liczba dzieci korzystających z tej formy wsparcia. Pomagamy maluchom, których prawidłowy rozwój na skutek działania różnych czynników został zakłócony. Na zajęcia wczesnego Wspomagania rozwoju do Ośrodków AMI zjeżdżają dzieci z całego województwa, z Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Bełchatowa, Wielunia, Sędziejowic, Pabianic i innych.
Pracujemy z dziećmi indywidualnie i grupowo wg ustalonego planu zajęć.
Realizatorzy zajęć wczesnego wspomagania to młody, dynamiczny i rozwijający się zespół terapeutyczny, czyli: psycholog, logopeda i fizjoterapeuta i inni.
Terapeuci wspólnie ustalają indywidualny, kompleksowy program terapeutyczny, wspólnie kontrolują czynione postępy – weryfikują programy terapii, udzielają wskazówek dotyczących zasad postępowania i opieki nad dzieckiem.
Wszystkich uczestników zajęć wczesnego wspomagania bacznie obserwujemy i zauważamy, że wczesne wspomaganie:
- hamuje pogłębianie się niepełnosprawności a czasem nawet pozwala na całkowite ustąpienie niekorzystnych zmian, gdy nie są one jeszcze utrwalone
- stymuluje rozwój psychiczny, fizyczny i umysłowy
- pozwala na wykorzystanie potencjału dziecka
- stwarza kontakty z rówieśnikami
- wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia (bo małe dzieci mają większą podatność na postępowanie rewalidacyjne i rehabilitacyjne a w efekcie uzyskują szybsze efekty w usprawnianiu)
Rodzicom dzieci umożliwia:
- uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności praktycznych
- opracowanie programu wspierania rozwoju dziecka
- kształtowanie pozytywnego kontaktu i relacji z dzieckiem
- instruktaż i poradnictwo w zakresie działań rewalidacyjnych;
- wsparcie w pełnieniu funkcji rodzicielskich;