Z roku na rok rośnie liczba dzieci z wadami wymowy, czyli tzw. dyslalią.Częsty jest również opóźniony rozwój mowy oraz niepłynność mówienia. Najbardziej popularnym rodzajem dyslalii jest sygmatyzm, zwany seplenieniem.To nieprawidłowa realizacja głosek takich jak: [ s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź ]. Kolejną powszechnie spotykaną wadą jest rotacyzm, zwany reraniem.Obejmuje niewłaściwą realizację głoski [ r ] i dotyczy głównie dzieci po piątym roku życia. Inne zaburzenia dotyczyć mogą takich głosek jak: f-w, t-d, k-g, l, ch oraz pozostałych, zniekształcanych rzadziej. Często wady te nie wynikają z indywidualnego tempa rozwoju dziecka i wymagają prowadzenia terapii logopedycznej.
Najczęstsze przyczyny wad wymowy:
- niemowlęcy sposób połykania
- brak pionizacji języka
- nieprawidłowy zgryz
- zaburzenia toru oddechowego
- okresowe zaburzenia słuchu
- problemy emocjonalne
Nierzadko wady wymowy łączą się w późniejszym okresie życia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Korekcja zaburzeń artykulacji jest dość prosta. Zajęcia prowadzone są na ogół w formie zabawy. Jedynym warunkiem skuteczności terapii jest systematyczny trening.
Proponujemy:
– Logopedię ogólną :
- diagnoza i profilaktyka zaburzeń mowy
- terapia prostego opóźnionego rozwoju mowy
- terapia dyslalii
- stymulacja rozwoju mowy;
- terapia rozwoju mowy dzieci niepełnosprawnych
- konsultacje i porady
– Neurologopedię :
- terapia afazji i dyzartii
- terapia jąkania
- terapia mowy u dzieci u dzieci upośledzonych umysłowo
- terapia mowy dzieci z porażeniem mózgowym
- terapia mowy u dzieci autystycznych
– Oferujemy zajęcia indywidualne, których celem jest, między innymi :
- usprawnianie funkcji oralnych – oddechowo-pokarmowych
- stymulację prawidłowego rozwoju mowy
- usprawnienie narządów mowy
- korektę zaburzonej artykulacji
- ustalenie prawidłowego toru oddychania związanego z mową
- usprawnienie słuchu fonematycznego
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej
Terapia poprzedzona jest wykonaniem diagnozy logopedycznej, stworzeniem planu terapeutycznego i omówieniem go z rodzicami. Dzieci z wadami wymowy mają zwykle gorsze wyniki w nauce, z biegiem czasu stają się zamknięte, nieśmiałe, tracą wiarę we własne możliwości, często mają problemy w kontaktach z rówieśnikami.
Jeżeli Twoje dziecko ma trudności z wymową, skonsultuj się ze specjalistą – nie czekaj aż „samo przejdzie” gdy dziecko będzie starsze – każdy niepokojący sygnał lepiej skonsultować z logopedą. Kontaktując się z logopedą, w momencie kiedy zauważysz nieprawidłowy rozwój mowy Twojego dziecka, dowiesz się jak należy postępować, lub rozwieją się Twoje obawy.
A oto niektóre niepokojące symptomy, sugerujące konieczność kontaktu ze specjalistą :
Noworodek
- ma trudności z prawidłowym ssaniem pokarmu
- jest urodzone z ciąży ryzyka
Niemowlę:
- ma obniżone napięcie mięśniowe
- powyżej 6 miesiąca życia dziecko niewiele gaworzy, lub nie gaworzy wcale
- występują trudności podczas karmienia łyżeczką (krztuszenie się, ulewanie)
Dziecko dwuletnie:
- wymawia tylko pojedyncze dźwięki zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie niemowlęcym dzieckosłabo gaworzyło;
- dziecko nie naśladuje dźwięków z otoczenia
- występują trudności podczas karmienia łyżeczką i picia z kubka
Dziecko trzyletnie:
- mimo, że dużo mówi, ale jego wypowiedzi są niezrozumiałe, bełkotliwe;
- wysuwa język między zęby podczas wymawiania niektórych głosek
- mowa dziecka jest nie płynna, rodzice kojarzą to zjawisko z zacinaniem, jąkaniem
Dziecko czteroletnie:
- wymawia głoskę „r” (tzw. „r” francuskie ), lub zamiast głoski „r” – wymawia ” j” , np. krowa –kjowa, broda – bjoda
- gdy zamiast głosek f, w -wymawia p, b, h, lub nie wymawia ich wcale; np. walec –palec, balec, halec; lub np. fotel – potel, botel, hotel;
- gdy dziecko zamiastgłosekg, k wymawia t, d np. kogut – kodut, lubkotek – totek;
- zamiastc, dz- wymawias,z np. słońce – słońse, lub dzwonek –zwonek;gdy dziecko zamiasts, z, c, dz – wymawia – ś, ż, ć ,dż ; np. słońce – śłońcie, lub cukierek – ciukierek;
- gdy dziecko wymawiagłoski dźwięczne, jako bezdźwięczne ,np. zamiastb- wymawia –p, lub zamiast w –wymawia – f
Dziecko 5 – 6 letnie
- dziecko zamiast głoski r –wymawia l, lub ł, lub j ; np. rower -lowel,lubryba –łyba, jyba
- zamiast głosek sz, rz, cz,dżdziecko wymawias,z,cdz ; np. szyba –syba, lub czołg – cołg, lub dżem – dzem
- gdy dziecko skraca wyrazy, lubprzestawia sylaby w obrębie wyrazu;
Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko jąka się, zacina, jeśli dostrzeżesz jakiekolwiek niepokojące sygnały, które mogą sugerować zaburzenia mowy u Twojego dziecka – skonsultuj się ze specjalistą.
Należy obserwować, jak kształtuje się mowa dziecka i w razie jakichkolwiek wątpliwości zgłosić się do logopedy. Korzystając z wizyty u logopedy uzyskacie Państwo informacje o stanie rozwoju mowy Waszego dziecka, oraz uzyskacie wskazania do podjęcia pracy terapeutycznej. Wczesne rozpoznanie problemów z rozwojem mowy , daje szansę Waszemu dziecku na lepszy rozwój i start w szkole.