Rehabilitacja metodą NDT Bobath u najmłodszych pacjentów.
W Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjnym AMI w Zduńskiej Woli z powodzeniem prowadzona jest Rehabilitacja metodą NDT Bobath. Zajęcia rehabilitacyjne NDT Bobath prowadzone są również w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w ramach działań Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zduńskiej Woli.
Rehabilitacja NDT Bobath jest jedną z wiodących metod rehabilitacji na całym świecie. Metoda ta z powodzeniem jest stosowana u wcześniaków, niemowląt i dzieci starszych z zespołami neurologicznymi, ortopedycznymi, genetycznymi oraz prezentującymi opóźnienia w rozwoju ruchowym.
Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, dzięki temu dostarcza odpowiednich doznań czuciowych i ruchowych a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Każdy ruch jest odpowiednio przygotowany, połączony z przenoszeniem ciężaru ciała i środka ciężkości. Rodzaj i tempo ćwiczeń dostosowuje się indywidualnie. Podczas ćwiczeń dziecko nie powinno płakać oraz powinno mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa.
Zajęcia prowadzi się indywidualnie, lecz ich celem jest przygotowanie dziecka do uczestnictwa w życiu rodzinnym i społecznym. To indywidualne podejście daje możliwość uwzględnienia potrzeb psychologicznych dziecka, stopnia jego sprawności, występujących zaburzeń, warunków rodzinnych i środowiskowych.
Usprawnianie według koncepcji NDT Bobath jest szczególnie przydatne w leczeniu dzieci i niemowląt, gdyż może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia. Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, noszenie dziecka, karmienie czy zabawa są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez terapeutę. Odpowiednio poinstruowani rodzice kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych.
Rehabilitacja prowadzona metodą NDT Bobath ma na celu:
- normalizację napięcia mięśniowego, dzięki zastosowaniu odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia,
- hamowanie nieprawidłowych odruchów,
- wyzwalanie ruchów w formie zbliżonej jak najbardziej do prawidłowych, co zostaje osiągnięte poprzez wspomaganie i prowadzenie ruchów z punktów kluczowych – punktów kontroli ruchu,
- wykorzystanie zdobytych umiejętności w życiu codziennym – przełożenie ich na funkcje,
- holistyczne spojrzenie na ciało dziecka,
- wdrożenie modelu ICF,
- wszechstronny rozwój dziecka,
- wszechstronny rozwój dziecka i uzyskanie niezależności na ile pozwala na to istniejące uszkodzenie OUN (Ośrodkowego Układu Nerwowego)